Coronavirus (COVID-19): informatie en richtlijnen? Bekijk onze 'coronapagina'.

Dalende trend coronavirus ook zichtbaar bij thuisverpleging

05 mei 2020

Voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis merkt de sector thuiszorg en thuisverpleging een daling in het aantal zorgen van coronapatiënten. Het aantal zorgaanvragen die telefonisch binnenkwamen via de speciaal opgerichte COVID-19-zorglijnen daalden significant. Deze dalende trend ligt in lijn met wat virologen en overheidsinstanties opmerken in hun dagelijkse analyses.

Sinds 16 april werkt de sector van de eerstelijnszorg nauw samen om cohortzorg aan te bieden. Dat is zorg uitgevoerd door een vast team van verzorgenden en verpleegkundigen dat enkel bij (vermoedelijk) besmette mensen langskomt. Binnen de samenwerking werden COVID-19-zorglijnen opgestart. Hier kunnen zorgverleners binnen de eerstelijnszones 24/7 terecht met onder andere zorgvragen in de thuissituatie, hulp aan woonzorgcentra of informatieve vragen.

De resultaten na drie weken tonen aan dat er vooral veel informatievragen waren over hoe de cohortzorg werkt, en dat de vragen naar verzorging gestaag dalen.

De voorbije 3 weken werden gezamenlijk 747 calls genoteerd. Hiervan waren er 526 zorgaanvragen in de thuissituatie en voor bijstand in woonzorgcentra. 207 informatieve telefoons kwamen binnen via de vijf COVID-19-zorglijnen.

Vooral in de provincies Oost- en West- Vlaanderen zijn er veel vragen gekomen voor cohortzorg in de thuissituatie. Met een hoge vraag naar cohortzorg in de thuisverpleging. In Limburg kwamen heel wat directe inkomende aanvragen voor cohortzorg binnen, los van de COVID-19-zorglijn.

De aanvragen voor hulpverlening in thuissituatie was meer voor vrouwen dan voor mannen. De jongste persoon waarvoor een aanvraag werd gedaan is 17, de oudste 94. De leeftijd van de grootste groep van zorgvragers is bij de 80-plussers.

De ziekenhuizen hebben de weg gevonden naar de COVID-19-zorglijnen. Er waren 161 aanmeldingen van hen, ook de thuisverpleegkundigen (zowel de diensten als de zelfstandigen) doen de aanmeldingen.

We noteerden ook veel infovragen. Maar liefst 207. De grootste categorieën van de infovragen die de COVID-19-zorglijnen bereikten waren:

  • Hoe kan ik mij als thuisverpleegkundige aanmelden als cohortverpleegkundige?
  • Wat dien ik als thuisverpleegkundige te doen met mijn besmette patiënten?
  • Ziekenhuizen die info vroegen over de lijnen en de werking.
  • Wat na de cohortzorg? Hoe krijg ik als thuisverpleegkundige mijn patiënt terug?

“Op zich goed nieuws, het aantal aanvragen voor zorg binnen de gescheiden rondes daalt verder. Daarmee volgen we duidelijk dezelfde trend als de cijfers vanuit de overheid en Sciensano”, zeggen Karin Van Mossevelde en Hendrik Van Gansbeke, respectievelijk vertegenwoordigers van de zorgcentrale van Z-plus en die van het Wit-Gele Kruis Vlaanderen die de COVID-19-zorglijnen bemannen. “We blijven de oproepen opvolgen en zorgen voor een goede terugkoppelen naar onze medewerkers en onze partners waarmee we samenwerken.”

© 2019 Wit-Gele Kruis