Coronavirus (COVID-19): informatie en richtlijnen? Bekijk onze 'coronapagina'.

Patiëntenbespreking gaat digitaal met Google Meet

19 mei 2020
Patiëntenbespreking

De coronacrisis dwingt ons om creatief na te denken over bepaalde processen waar we anders niet bij moeten stilstaan. Even terugblikken op één specifiek voorbeeld: de patiëntenbesprekingen. Deze vonden niet meer plaats op de afdelingen door het besmettingsgevaar en daardoor kwam er een digitaal alternatief: Google Meet. Via de videochat kunnen deze belangrijke besprekingen toch blijven doorgaan en dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Enkele collega's van afdeling Hasselt-West delen hun ervaringen.

De overschakeling van fysieke overlegmomenten naar digitale interacties was niet evident voor de afdelingen in de beginfase. Een moment waarop de collega's nog met 101 nieuwe dingen moesten bezig zijn. Denk maar aan alle nieuwe richtlijnen rond beschermingsmaterialen en dergelijke. “Toch hebben we ons vrij snel kunnen aanpassen”, zegt Kelly Hannesse, vervangend adjunct-hoofdverpleegkundige. “Het was voor iedereen wel een beetje wennen, maar we zijn er in geslaagd om de opbouw min of meer te behouden. Enkel de rol van de gespreksleider viel weg en werd noodgedwongen overgenomen door de leidinggevende.” 

Micro uitzetten

De digitale aanpassing bracht de nodige voor- en nadelen met zich mee. Zo zou je verwachten dat een videochat met heel wat personen chaotisch verloopt, maar daar hebben de afdelingen een handig trucje voor gevonden. “De leidinggevende neemt het woord en de overige deelnemers aan de chat zetten hun micro uit zodat er niet door elkaar gepraat kan worden. Als er dan toch een vraag is, dan wordt het in de chat getypt en dan krijgt die persoon het woord en kan hij/zij de micro even aanzetten.”

Een ander voordeel voor de verpleeg- en zorgkundigen is de verminderde mobiliteit. “Ik woon en werk in Sint-Lambrechts-Herk en nu moet ik niet meer speciaal nog op- en afrijden naar de afdeling voor de patiëntenbespreking”, zegt verpleegkundige Lynn Vendrix. 

Persoonlijk contact

Het grootste nadeel van de Google Meet sessies is het gebrek aan persoonlijk contact. “Na de patiëntenbespreking op de afdeling konden we achteraf nog altijd even babbelen met elkaar en ventileren over het werk of bepaalde situaties”, zegt Lynn. ‘Dat fysiek contact mis je natuurlijk wel, ook al bellen we nu veel vaker met elkaar.”

Voor nieuwe collega’s is het al helemaal wennen om deel te nemen aan een videochat terwijl je zo goed als niemand al persoonlijk hebt ontmoet. Eveline Thijs begon midden april als zorgkundige op de afdeling Hasselt-West, midden in de coronacrisis. “Uiteraard niet evident, maar ik ben enorm goed opgevangen en begeleid”, zegt Eveline. “Het is best wel spannend om op deze manier te beginnen, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik aan mijn lot werd overgelaten. De eerste patiëntenbesprekingen waren zeker wat onwennig omdat je toch in beeld bent met mensen die je meestal nog nooit in real life hebt gezien. Maar ik kon altijd overal terecht met vragen die ik had.”

Het gebruik van Google Meet in cijfers

Sinds 18 maart:

  • zijn er 2730 unieke Meet-sessies gestart
  • hebben (bij elkaar opgeteld) 18430 deelnemers aan de verschillende meet-sessie deelgenomen
  • is er 9922 keer deelgenomen via een smartphone en en 8363 keer via een laptop/tablet (de rest belden in via een Chromebox of via telefoon)

© 2019 Wit-Gele Kruis