Fietspad, veilig op de fiets, zichtbaarheid Fietspad, veilig op de fiets, zichtbaarheid

Verhoog je veiligheid op de fiets met deze 8 praktische tips

25 mei 2016
6 december 2023
Tip van de expert

Fietsen is gezond én duurzaam. Als zwakke weggebruiker is het wel belangrijk om op te letten in het drukke verkeer. Er zijn ook een aantal regels die je moet volgen. Hou rekening met deze 8 praktische tips en verhoog zo je veiligheid op de fiets.

1. Val op met de juiste uitrusting

Zorg dat je zichtbaar bent in het verkeer en maak oogcontact met andere weggebruikers. Aanbevolen uitrusting:

  • reflectoren en verlichting die werkt (verplicht)
  • gekleurde of witte kledij
  • helm
  • fluorescerende banden (aan de enkels, zoals fietsspelden of aan de polsen)
  • fluorescerende armbanden
  • bijkomende fietsverlichting (bijvoorbeeld halogeenlamp die blijft branden in stilstand dankzij een kleine batterij)

2. Koop een geschikte fiets

Denk goed na waarvoor je de fiets gebruikt en laat je degelijk adviseren. De verschillende types van fietsen hebben specifieke eigenschappen en tekorten naargelang het gebruik ervan. Wie regelmatig langere fietstochten maakt, heeft andere eisen dan wie driemaal per week naar het centrum rijdt om boodschappen te doen. Koop een fiets op jouw maat. Een verkeerde maat veroorzaakt snel vermoeidheid en zelfs pijn. 

3. Stel je fiets goed af

Hoogte van het zadel

Om zo stabiel mogelijk op de fiets te zitten, is het belangrijk dat je met beide tippen de grond kan raken. De juiste zadelhoogte bepaal je door op het zadel te gaan zitten en de bal van de voet op één van de pedalen, die op zijn laagste punt is gezet, te plaatsen. In die houding moet je knie lichtjes gebogen zijn. 

Hoogte van het stuur bij een hybride of stadsfiets

Het stuur moet hoog genoeg staan zodat je goed recht zit. Je hebt zo een beter zicht op het verkeer. Een te voorover gebogen houding kan slecht zijn voor het hart. Meestal staat het stuur iets hoger dan het zadel.

De juiste versnelling

Trap niet met een te hoge versnelling. Anders fiets je te zwaar en traag, verbruik je meer energie en worden je spieren en gewrichten zwaar op de proef gesteld. Pas je versnelling aan zodat je steeds dezelfde cadans aanhoudt. Dat is beter voor je hart en het laat je toe langer te fietsen zonder vermoeid te raken.

Fietsen, veiligheid

4. Onderhoud je fiets

Neem je fiets twee tot drie keer per jaar grondig onder de loep. Enkele aandachtspunten:

  • Branden de lichten nog (fel genoeg)? 
  • Moet je de remgrepen niet te ver induwen? 
  • Werken de remmen nog snel genoeg? 
  • Zijn de banden nog voldoende opgepompt?
  • Zitten er verdachte roestvlekken op het kader? 
  • Vertonen de spatborden scheuren of breuken? 
  • Heeft de voorvork nog voldoende veerkracht?
  • Is de reflecterende strip op de zijkant van de banden goed schoon?

5. Fiets preventief 

Voorkom ongevallen door te anticiperen op de verkeerssituatie en het gedrag van andere weggebruikers. Preventief fietsen is: 

  • verkeersregels naleven
  • rekening houden met andere weggebruikers en hun fouten
  • rekening houden met de verkeerssituatie (drukte, soort van voertuigen in de buurt …) 
  • inzicht hebben in het verkeer
  • aandacht besteden aan specifieke manoeuvres 
Fietshelm, veilig op de fiets

6. Ken je plaats op de weg

Fietsers hebben bepaalde rechten, maar natuurlijk ook plichten. Daarom is het uitermate belangrijk dat je de juiste plaats inneemt op de weg. Hou bijvoorbeeld rechts aan, maar blijf op een redelijke afstand van de portieren van geparkeerde wagens. Voorzie een minimumafstand van ongeveer één meter. 

7. Let op voor de dode hoek

Een dode hoek is het deel vooraan, opzij en achteraan het voertuig dat niet te zien is in de achteruitkijkspiegel. Het risico dat de bestuurder je niet gezien heeft, is bijzonder groot bij grote voertuigen (bus, autocar, oplegger, vrachtwagen en grote bestelwagen). Haal een zwaar voertuig nooit rechts in, zelfs niet als het stilstaat: het risico bestaat dat je je in de dode hoek bevindt. Als het voertuig dan naar rechts afdraait, kom je onder de wielen terecht. Dit is de oorzaak van heel wat dodelijke ongevallen.

8. Sla in alle veiligheid links af

Links afslaan is een moeilijk manoeuvre. Als je rechtstreeks links wil afslaan, geef je dit aan door je arm uit te steken op een bepaalde afstand van het kruispunt. Neem een duidelijke plaats in: door meer naar het midden van de weg te gaan rijden, maak je duidelijk dat je wil afdraaien. Vermijd altijd bruuske manoeuvres.