URL : https://www.witgelekruis.be/artikel/%E2%80%9Cde-dankbaarheid-bij-covid-19-pati%C3%ABnten-extra-groot%E2%80%9D
Patiënt en verpleegkundige met mondmasker Patiënt en verpleegkundige met mondmasker

“De dankbaarheid bij COVID-19- patiënten is extra groot”

2 juni 2020
6 december 2023

Besmet met het coronavirus. Dat was de diagnose die Viviane Simon kreeg in maart. Erger nog: het hele gezin, man en drie kinderen, bleek besmet. Maar Viviane zat met de zwaarste symptomen. Na haar thuiskomst kreeg ze een inspuiting van het Wit-Gele Kruis. Samen met verpleegkundige Cindy kon ze zelfs bellen met niemand minder dan koningin Mathilde!

Coronavirus

Viviane: “Het virus had een serieuze impact op onze familie. Mijn jongste dochter (17) vertoonde de eerste symptomen. Die had ze wellicht op school opgelopen. Plots ging het snel. Ik had nooit gedacht dat ik zo zou afzien van het virus: ik ben een sportieve vrouw met een goede uithouding. Toch werd mijn toestand, in tegenstelling tot de rest van het gezin, heel snel erger. Zo erg dat ik na één week quarantaine moest opgenomen worden in het ziekenhuis. Twee weken lag ik aan de beademing, maar daarna ging het stilaan beter. Het was echt afzien.”

Dankbaar voor alle hulp

Viviane: “Bij thuiskomst nam ik contact op met het WitGele Kruis voor een inspuiting. Ik ben echt dankbaar voor alle hulp en zorg die ik heb gekregen, zowel in het ziekenhuis als van de thuisverpleging. De meeste mensen zijn bang van je als ze horen dat je besmet bent geweest, maar Cindy was heel vriendelijk en behulpzaam. Echt fantastisch.”

Cindy: “Ik ben een van de verpleegkundigen die werkte op een cohortronde met enkel patiënten die besmet waren met het coronavirus. Dat was wel een uitdaging, want je moet voortdurend opletten dat je je beschermingsmaterialen goed aan- en uitdoet. Maar de dankbaarheid van de patiënten is enorm.”

Nooit gedacht dat ik zo zou afzien van het virus

Koningin Mathilde

Cindy: “Tijdens een van mijn rondes kreeg ik telefoon van koningin Mathilde. Op die manier wou de koningin zowel de zorgsector als haar patiënten een hart onder de riem steken. Het telefoontje deed zowel mij als Viviane echt deugd.”

Viviane: “Koningin Mathilde was oprecht bezorgd om ons en stelde heel geïnteresseerd enkele vragen. Ze was begaan met ons welzijn en dat zorgde toch wel voor een uniek moment. Het was voor ons allebei een enorme opsteker.”

Het verhaal van...
Revalidatie