Wandelen werkt bij chronische pijn Wandelen werkt bij chronische pijn

Wandelen is gezond

25 juli 2017
6 december 2023
Langer thuis wonen
Revalidatie
Beweging
Zelfzorg

Wandelen is goed voor je geest, omdat het stress en negatieve gevoelens doet afnemen. Tijdens het stappen krijg je immers constant nieuwe indrukken te verwerken. Een uur in de natuur kan wonderen doen.

Waarom wandelen?

Wie pijn heeft denkt nog te vaak dat rust de enige remedie is. Terwijl bewegen vaak minstens even effectief kan zijn, zeker in het geval van chronische pijn. Gemakkelijk gezegd, maar wie te maken krijgt met (chronische) pijn komt nauwelijks of niet meer aan sporten toe. Voor velen is wandelen dan nog één van de weinige vormen van intensieve beweging die ze aankunnen. Wandelen is een goede vorm van beweging omwille van verschillende redenen:

  • Wandelen is laagdrempelig: je kan het overal doen en het kost je bijna geen geld.
  • Wandelen versterkt de spieren en botten, waardoor de kans op osteoporose (botontkalking) aanzienlijk vermindert.
  • Wandelen is ook goed voor hart en bloedvaten, de longen en de hersenen. Daarnaast verkleint het de kans aanzienlijk op bepaalde soorten kankers.

Kortom, het is gezond en zeker een goede vorm van beweging voor chronische pijnpatiënten.