Personenalarm | Wit-Gele Kruis
Personenalarm

Personenalarm

Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en je toch veilig en gerust voelen? Dat kan met een personenalarm. In een noodsituatie, bv. je bent gevallen en raakt niet meer recht, kom je met één druk op de knop in contact met onze zorgcentrale. We schakelen onmiddellijk hulp in! Dat is niet alleen een hele geruststelling voor jou als patiënt, maar ook voor je mantelzorgers!

Voor wie?

  • voor iedereen, ongeacht het ziekenfonds waarbij je aangesloten bent.
  • ook voor wie geen patiënt is bij het Wit-Gele Kruis

    Wat is het?

    In een noodsituatie (bv. je bent gevallen en raakt niet meer zelf recht) kom je met één druk op de knop in contact met onze zorgcentrale. We schakelen onmiddellijk hulp in!

    De zender

    • kleine en lichte draadloze zender
    • in de vorm van een halssnoer of polsband
    • ook draagbaar onder de douche

    Het alarmtoestel

    • basisstation van het systeem
    • staat in verbinding met de zender
    • wordt aangesloten op jouw elektriciteits- en telefoonnet

    Hoe werkt het?

    • Draag de zender dag & nacht.

    • Ben je in nood? Druk op de knop.

    • Zo activeer je een spreek-luisterverbinding met de alarmcentrale.

    • De Wit-Gele Kruismedewerker aan de andere kant van de lijn contacteert onmiddellijk één van de door jou opgegeven vrijwilligers (familie, vrienden, buren …). Kan je zelf niet zeggen wat er aan de hand is, dan sturen we sowieso iemand ter plaatse.

    • Je kan je personenalarm 24u op 24, 7 dagen op 7 dagen gebruiken.

     

     

    0

    Voorwaarden aansluiting Zorgcentrale

    • Een sleutelkastje met sleutel is verplicht bij aansluiting. Je laat dit zelf installeren of je vraagt of wij dit regelen. Wij voorzien 2 types.
    • De facturatie verloopt enkel via domiciliëring.

     

    0

    Tarieven Zorgcentrale

    • Huurprijs personenalarmtoestel via vaste lijn: € 21,5/maand
    • Huurprijs personenalarmtoestel via GSM-technologie: € 25/maand
    • Huurprijs mobiel personenalarm: € 25/maand
    • Eenmalige aansluitingskost: € 50
    • Spoedaansluiting: extra kost van € 15
    • Wil je graag aansluiten bij de Zorgcentrale samen met je inwonende partner? Dan komt er slechts €6/maand bij voor de extra zender.
    0

    Meer info over de Zorgcentrale?

    Aanvragen
    Onze patiënten aan het woord

     

     

    Praktische informatie

    Wat voorzie jij?

    Het systeem wordt door onze medewerker bij jou thuis geïnstalleerd. Hiervoor zijn enkel een telefoonaansluiting en een stopcontact nodig. De telefoon kan je gewoon verder blijven gebruiken. Belangrijk is dat er minstens 3 contactpersonen zijn die binnen de 15 minuten bij jou thuis kunnen zijn en over een huissleutel beschikken. Eventueel kan de huissleutel ook in een sleutelkastje aan de voordeur bijgehouden worden.

     

    Professionele hulpverleners

    Geen of onvoldoende mantelzorgers in je buurt waar je een beroep op kan doen? We merken dat er steeds minder mantelzorgers beschikbaar zijn om hulp te bieden in geval van alarmering. Daarom bieden wij een formule aan waarbij je een beroep kan doen op professionele hulpverlening. In plaats van een mantelzorger komt één van onze medewerkers naar je toe om hulp te verlenen.

    Hoeveel kost het?

    De standaardprijs voor het personenalarm bedraagt maandelijks 15€ huurgeld.

    Heb je bij je ziekenfonds bovendien recht op ‘Verhoogde tegemoetkoming’, dan krijg je nog eens een bijkomende korting van 5€ op de maandelijkse huur, zodat deze maar 10€ bedraagt.

    Een rook- of een CO-detector kost maandelijks 5€ per detector. Personen met ‘Verhoogde tegemoetkoming’ betalen slechts 2,50€ per detector.

    Opgelet: deze betalingen kunnen enkel via domiciliëring betaald worden.

    Onze Zorgcentrale

    • 24/24u, 7/7d en op feestdagen bereikbaar. 
       
    • de persoon die u verder helpt, heeft een zorgachtergrond. Zo kan hij/zij bij een binnenkomende oproep een juiste inschatting maken van de ernst van de situatie.

     

    Welk type personenalarm past bij jou?
    0
    mobiel personenalarm

    Mobiel personenalarm

    Voor binnens- en buitenshuis gebruik

    Ben je slecht te been of word je gemakkelijk onwel, maar ga je wel graag buitenshuis, bijvoorbeeld voor je hobby, om te gaan winkelen of om mensen te ontmoeten? Dan is het mobiel personenalarm waarschijnlijk ideaal voor jou.

    • Je kan zowel thuis als buitenshuis alarm slaan.
    • De medewerker van de zorgcentrale bepaalt in geval van een oproep jouw locatie via een online kaartendienst. Hij of zij contacteert meteen een hulpverlener die je hebt opgegeven met de vraag om zo snel mogelijk te komen naar de plaats waar je je op dat moment bevindt.
    • Je hangt het zendertje rond de hals of je draagt het bij je als sleutelhanger.

    personenalarm home

    Personenalarm home

    Enkel voor binnenshuis gebruik

    Ben je vaak thuis en begeef je je enkel buitenshuis met vrienden, kennissen of familie? Dan is het personenalarm home waarschijnlijk een goede keuze voor jou. 

    • Je kan thuis alarm slaan.
    • De medewerker van de zorgcentrale contacteert bij een oproep meteen een hulpverlener die je hebt opgegeven met de vraag om zo snel mogelijk naar jouw thuis te komen.
    • Je draagt je zendertje rond de hals of rond de pols.
    Praktische informatie

    Hoe vraag je een personenalarm aan?

    Na goedkeuring van het dossier komt er binnen de vijf werkdagen een installateur langs om het alarmtoestel te plaatsen en de nodige toelichting te geven.
     

    Wat breng je in orde?

    • Je beschikt over een stopcontact (220 volt).
    • Je geeft minstens drie hulpverleners (familie, buren of kennissen) op die jou in geval van nood komen helpen.
    • Je geeft elke hulpverlener een huissleutel of je gebruikt een sleutelkluisje.
    • Je bezorgt ons eenmalig via een invulformulier de noodzakelijke persoonlijke informatie zodat wij steeds gepast kunnen reageren op je oproep.

    Hoeveel kost het?

    Mobiel personenalarm

    • eenmalige installatiekost: € 50
    • maandelijkse huurprijs mobiel personenalarm en aansluiting zorgcentrale: € 20
    • technische hulp bij problemen: gratis (bij correct gebruik personenalarm)

    Personenalarm home

    • eenmalige installatiekost: € 50
    • maandelijkse huurprijs personenalarm home en aansluiting zorgcentrale:
      • in geval van een vaste telefoonlijn: € 15
      • indien je geen vaste telefoonlijn hebt, dan bieden we een draadloos toestel aan: € 20
    • technische hulp bij problemen: gratis (bij correct gebruik personenalarm)

    Rook- of CO-detector (enkel in combinatie met personenalarm home)

    • eenmalige installatiekost: € 50. Deze valt weg als je de installatie laat samenvallen met de installatie van het personenalarm home.
    • maandelijkse huurprijs detector: € 5 per stuk

    Terugbetaling kosten

    Sommige ziekenfondsen en OCMW’s betalen een gedeelte van de kosten voor het personenalarm terug. Aarzel niet om bij hen meer informatie op te vragen.

    0

    Hoe vraag je een personenalarm aan?

     

     

    Onze aanpak
    Personenalarm onze aanpak

    Hoe kunnen we jou en je familie geruststellen?

    Samen met jou en je mantelzorger(s) bekijken we jouw specifieke situatie. We overleggen ook met andere betrokken zorgverleners, zoals je arts, om de beste oplossing voor jou te bekomen.

    Je thuisverpleegkundige is op de hoogte van de mogelijkheden van een personenalarm en mogelijke aanvullende detectoren en kan je hierover adviseren. Onze toestellen beantwoorden aan hoge kwaliteitsvereisten. Bovendien is het Wit-Gele Kruis Limburg steeds op zoek naar mogelijke verbeteringen en werken we mee aan diverse (technologische) innovatieprojecten met als doel in de toekomst nog betere oplossingen voor onze patiënten te bekomen.

    Geen vaste telefoonlijn meer?
    Personenalarm met SIM-kaart

    Personenalarm met SIM-kaart

    Voor gebruikers die geen vaste telefoonlijn meer hebben, bieden we een personenalarmsysteem (PAS) met SIM-kaart aan.

    Hoe werkt het?

    • In plaats van de koppeling met een telefoonlijn wordt in het PAS-toestel een SIM-kaart geplaatst.
    • Bij een alarm wordt dan het mobiele netwerk gebruikt.

    Belangrijk!

    De gebruiker moet zelf voor de SIM-kaart en het mobiele abonnement zorgen.

    Optioneel: professionele hulpverlener ter plaatse

    Geen mantelzorger beschikbaar?

    Bij een alarmoproep bekijkt onze centrale of er een hulpverlener ter plaatse moet gaan. Wanneer dat het geval is, zal het meestal één van de mantelzorgers zijn. Die heeft de klant steeds op voorhand doorgegeven.

    Steeds meer gebruikers van een personenalarm beschikken niet over voldoende mantelzorgers, of deze zijn niet altijd beschikbaar. Daarom bieden we een formule 'personenalarm met professionele hulpverlening' aan. Zo komt ook het Wit-Gele Kruis op de lijst van op te roepen personen te staan en is de hulpverlening 24u/24, 7d/7 gegarandeerd

    Voorwaarden

    • Je moet steeds over een 'contactpersoon' beschikken. Deze persoon bellen wij na een interventie om te melden wat de reden van interventie was en welke stappen ondernomen zijn (opname in ziekenhuis, val zonder gevolgen,...)
    • Professionele alarmopvolging gebeurt steeds in het kader van een alarmoproep. De dienst kan niet gebruikt worden voor een vaste zorg tijdens de dag of nacht
    • Je moet beschikken over een sleutelkastje. Het beheer van de code is de verantwoordelijkheid van de gebruiker van het personenalarm. Onze zorgcentrale moet altijd op de hoogte zijn van de code.
    Praktisch

    Waar zorg jij voor?

    • een stopcontact
    • een vaste telefoonlijn of SIM-kaart bij een 'personenalarm met SIM-kaart'
    • enkele (minimum 3) vrijwilligers die ter plaatse willen komen wanneer de alarmcentrale een melding van jou ontvangt
    • het maandelijks testen van je personenalarm. Ben je bij het Wit-Gele Kruis in verzorging? Dan doen wij dat voor jou.
    • klever ziekenfonds

    Waar zorgen wij voor?

    • een zender en alarmtoestel
    • installatie: binnen de  3 tot 5 werkdagen na jouw aanvraag
    • uitleg over het gebruik
    • indien je verzorging krijgt door een verpleegkundige van het Wit-Gele Kruis, test zij maandelijks het alarm in jouw plaats
    • bij eventuele problemen met het toestel sturen wij een technieker langs (steeds op afspraak)

    Goed om weten

    Het is beter voorkomen dan genezen. Ben je minder mobiel en heb je een verhoogd risico op vallen? Overweeg dan zeker een personenalarm.

    Beter een alarm te veel dan eentje te weinig! Aarzel niet om je alarm te gebruiken. Enkele seconden van twijfel, kunnen je leven beïnvloeden!

    Voor wie?

    • voor iedereen, ongeacht het ziekenfonds waarbij je aangesloten bent.
    • ook voor wie geen patiënt is bij het Wit-Gele Kruis

    Financiële tegemoetkomingen

    Sommige ziekenfondsen en OCMW’s betalen een deel van de kosten terug. Voor meer info kan je terecht bij je ziekenfonds, je OCMW of bij onze medewerkers.

    Hoeveel kost het?

    • eenmalig € 40,00 installatiekost
    • personenalarm: maandelijks € 16,74 huur
      personenalarm met SIM: maandelijks € 20 huur
    • (optioneel) professionele hulpverlening ter plaatse: maandelijks €17 bovenop prijs personenalarm
    personenalarm aanvragen

    Hoe een personenalarm aanvragen?

    Wens je meer informatie over thuisverpleging in Brussel en Wallonië? Surf dan naar deze website.
     

    Bekijk ook

    Alarm-en zorgcentrale: personenalarm, detectoren, preventie, nazorg en begeleiding

    Alarm- en zorgcentrale

    Zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en je toch veilig en gerust voelen? Dat kan met een personenalarm.
    In een noodsituatie kom je met één druk op de knop in contact met onze zorgcentrale, die de gepaste interventie organiseert. Onze zorgcentrale heeft ook oog voor preventie, nazorg en begeleiding.

    Zorgcentrale (personenalarm, CO- en rookmelder, ondersteuning bij medicatie...) 24u op 24u

    Zorgcentrale

    Onze zorgcentrale helpt je om langer veilig thuis te wonen. De zorgcentrale gaat verder dan de aansluiting van een personenalarm en detectoren. We hebben ook oog voor preventie, nazorg en begeleiding.

    Praktische informatie over een zorgaanvraag, de verzorging of kosten & tegemoetkomingen

    Praktische informatie

    Wie kan een beroep doen op het Wit-Gele Kruis en wanneer? Hoeveel kost thuisverpleging? Wat moet je voorzien? Een antwoord op al je praktische vragen.

    © 2015 Wit-Gele Kruis