Een luisterend oor voor een warme zorg op maat

Een schouderklopje, praten over de bezorgdheden van de dag … Elke dag maken verpleeg- en zorgkundigen het verschil bij hun patiënten. Het Wit-Gele Kruis neemt daarom deel aan de internationale ‘What matters to you’-campagne op 6 juni. Op deze dag willen we het luisterend oor van onze medewerkers in de verf zetten. Lieve Pelzer, directeur zorg van het Wit-Gele Kruis Vlaams-Brabant, ging vandaag bij enkele patiënten langs om te luisteren naar hun verhaal. 

Internationale campagne



In 2014 werd de ‘What matters to you’-dag voor de eerste keer georganiseerd. Schotland lanceerde in 2016 de oproep om er een internationale dag van te maken. Ondertussen vindt deze dag voor de tweede keer plaats in België. Zorgverleners en andere medewerkers in de zorgsector zetten zich op 6 juni extra in om oog en oor te hebben voor de kleine dingen die belangrijk zijn voor de mensen aan wie ze zorg verlenen, voor hun familie en omgeving. Het is een feestdag waarop we de houding die we elke dag aannemen, eens extra in de kijker zetten.

Een luisterend oor



Gesprekken over alledaagse dingen, maar ook emotionele en plezierige gebeurtenissen zijn dagdagelijkse realiteit binnen thuisverpleging. Deze kleine, op het eerste zicht gewone, gesprekken zijn vaak een aanknopingsgesprek om met de patiënten te praten over de dingen die zij belangrijk vinden in hun leven. Waar kijken ze naar uit? Wat ontroert hen? En wat hebben ze nodig? Zo willen we een warme zorg op maat bieden. In veel gevallen kan de thuisverpleegkundige er immers vanuit zijn coördinerende rol voor zorgen dat de patiënt ook andere vormen van zorgverlening krijgt die hij nodig heeft.

 

Anna: "De verpleegkundigen hebben niet altijd even veel tijd, maar ik zal nooit klagen. Ik bewonder ze. De gesprekjes terwijl ik gewassen word, vind ik een leuke extra."

 

 

 

 

 

 

Pauline: "Ik heb mij ooit buiten gesloten, en de verpleegkundige die toen in de buurt was, heeft mij binnen gelaten. Ik doe nu tien jaar een beroep op het Wit-Gele Kruis en ik ervaar de verpleegkundigen als een heel toegewijd team. Ze kennen me goed en dat vind ik fijn."

 

 

 

 

 

 

August: "We zijn heel tevreden van alle verpleegkundigen die hier komen. Wat ik belangrijk vind tijdens de zorg? Een babbeltje kunnen doen."

Maria: "Als ik een kwaaltje heb, dan kan ik daarmee bij de verpleegkundigen terecht."

Terug naar overzicht