COVID-19: informatie en richtlijnen over het coronavirus en de vaccinatie? Bekijk onze 'coronapagina'.

Tips om vallen te voorkomen

23 april 2021
Vallen

Wist je dat bijna 40% van de thuiswonende 65-plussers minstens eenmaal per jaar valt? En dat dit ernstige gevolgen kan hebben? Denk maar aan fysieke letsels zoals huidwonden en fracturen of psychosociale gevolgen zoals isolement of zelfs een financiële impact zoals de kosten van een ziekenhuisverblijf. Daarom blijft Wit-Gele Kruis Limburg samen met jullie als patiënt/mantelzorger inzetten op valpreventie.

Hoe zet Wit-Gele Kruis Limburg in op valpreventie?

    Al onze zorgverleners hebben een vorming gehad over valpreventie en hoe dit te voorkomen. We geven patiënten en mantelzorgers tips, zoals het dragen van dicht en veilig schoeisel, aangepaste loophulpmiddelen, enz. Wanneer je gevallen bent, gaan we met onze specialisten kijken waar de oorzaken liggen, zoals een gevolg van medicatie of te snel rechtop staan, en wat we kunnen doen om een nieuwe valpartij te vermijden. De verzorgenden van dienst gezinszorg staan ook altijd paraat om met hun cliënt te gaan wandelen indien die behoefte er is.

    De 94-jarige cliënt Clement Reweghs heeft ondertussen zijn lesje geleerd. ‘Dankzij de uitleg en tips van het Wit-Gele Kruis heb ik altijd dichte schoenen aan en ga ik nergens heen zonder wandelstok! En niet te vergeten de verzorgende van dienst gezinszorg aan de arm als ik naar buiten wil gaan.’

    Wat kan je zelf doen om een val te voorkomen?

    • Blijf bewegen: zit niet te lang stil en wandel regelmatig.
    • Verzorg je voeten en draag veilig schoeisel (schoenen die voet omsluiten, geen teenslippers)
    • Laat valangst je leven niet beheersen. Spreek er met je thuisverpleegkundige of huisarts over.
    • Gebruik aangepaste loophulpmiddelen.
    • Zorg voor aanpassingen in je woning zoals  handgrepen aan je toilet, in de douche of in bad, een traplift, …
    • Ben je duizelig bij het rechtkomen? Bespreek het met je huisarts of thuisverpleegkundige en neem je tijd bij het rechtkomen.
    • Kijk uit met je ogen. Ga naar je oogarts als je slecht ziet, draag je bril volgens doktersadvies en hou je bril proper en binnen handbereik.
    • Let op elkaar! Spreek bijvoorbeeld af met de buren om wederzijds een oogje in het zeil te houden.

     

    Ben je toch nog bang om te vallen en/of alleenwonend? Laat een personenalarm je constante begeleider zijn. In geval van nood telt elke seconde en dankzij het personenalarm kunnen buren of hulpverleners snel hulp bieden.

    © 2019 Wit-Gele Kruis