Vrouw met maagklachten Vrouw met maagklachten

9 tips bij maagklachten

Monica Kohlbacher
Coördinator dieetdienst Wit-Gele Kruis Limburg
2 mei 2016
6 december 2023
Blaas, maag en darmen
Voeding

Bij maagklachten gaande van zure oprispingen, een opgeblazen gevoel, tot misselijkheid kunnen volgende tips helpen.

  1. Zorg voor een evenwichtige en gevarieerde voeding volgens de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek.
  2. Kies voor 6 kleine maaltijden in plaats van 3 grote. Kleine frequente maaltijden zijn lichter verteerbaar. 
  3. Eet traag, kauw goed en drink niet tijdens de maaltijd.
  4. Let op met chocolade, sap van citrusvruchten, alcoholhoudende dranken en pikante gerechten.
  5. Hou er rekening mee dat koolsoorten (uitgezonderd bloemkool en broccoli), champignons, komkommer en paprika's zwaar verteerbare groenten zijn.
  6. Beperk het aantal vetrijke maaltijden. Zij kunnen 'op je maag blijven liggen'. 
  7. Vermijd overgewicht.
  8. Draag geen strak zittende kleding.
  9. Ga niet liggen meteen na de maaltijd.

Als deze tips niet helpen en de klachten blijven aanhouden, raadpleeg dan zeker je huisarts.

Wat je beter vermijdt, is individueel verschillend. Daarom is het bijhouden van een 'eetdagboek' een goed idee. Hierin kan je noteren wat je eet en wanneer je precies last hebt.