Zo kan je je zoutgebruik verminderen Zo kan je je zoutgebruik verminderen

Zo kan je je zoutgebruik verminderen

26 mei 2016
6 december 2023
Hartfalen, bloeddruk en cholesterol
Voeding

Ons lichaam heeft zout nodig om goed te functioneren, maar we nemen er te veel van in. Diëtisten raden aan om de inname van natrium te beperken tot maximaal 2000 mg per dag. Dit komt overeen met 5 g zout. Met enkele eenvoudige tips kan je je zoutgebruik verminderen.

Verschillende soorten zout

Er zijn verschillende soorten zout op de markt. Zo is keukenzout of tafelzout niet weg te denken uit onze voeding. Dit type komt uit zoutmijnen. Zeezout, fleur de sel en Himalayazout hebben een gelijkaardige samenstelling en zijn dus niet gezonder dan het ‘klassieke’ keukenzout.

Zout

Zout (natriumchloride) bestaat uit natrium en chloor, waarvan natrium het belangrijkste bestanddeel is voor ons lichaam.

Tips om zoutgebruik te verminderen

  1. Wees zuinig met kant-en-klare gerechten, snacks en sausjes, maar ook met kazen en vleeswaren zoals worst, paté en ham.

  2. Let op met kruidenzout of kruidenmengsels zoals spaghettikruiden of kruiden voor stoofvlees. Ook zulke mengsels bevatten vaak veel zout.

  3. Gebruik verse of gedroogde kruiden of specerijen. Experimenteer met kruiden en test zelf uit wat je lekker vindt.

  4. Kies voor verse producten.

  5. Probeer de natuurlijke smaak van de voedingsmiddelen zoveel mogelijk te behouden door je bereidingswijze aan te passen. Op die manier heb je geen zout nodig. Kies bijvoorbeeld voor stomen, stoven in weinig vetstof, grillen ...

  6. Aardappelen kan je op smaak brengen door een ui met enkele kruidnagels mee te koken.

  7. Bouillonblokjes bevatten veel zout, dus wees er matig mee.

  8. Brood is een belangrijke bron van zout. Indien je zoutarm moet eten, kies je best voor zoutarm brood.