Prioriteiten stellen in zorg
Ook thuisverpleegkundigen, binnen en buiten het Wit-Gele Kruis, ondervinden de toenemende druk op de zorgsector. Hierdoor zijn we genoodzaakt met een brede bril naar zorg te kijken en prioriteiten te stellen. We zorgen steeds voor een geschikte oplossing voor de patiënt. Dit kan betekenen dat de locatie en tijd van zorg kunnen wijzigen of dat een andere zorgverlener of een mantelzorger bepaalde zorgen uitvoert.
Met een brede bril naar zorg kijken
De (thuis)verpleging van vandaag en zeker die van de toekomst vereist een nieuwe, duurzame aanpak. Voor huisartsen is het cruciaal om te begrijpen hoe wij deze uitdaging aanpakken en wat dit voor jullie patiënten betekent.
Bij het opstellen van de zorgplanning worden enkele kritische vragen gesteld:
- Is de patiënt mobiel en is hij bereid om naar de verpleegpost te komen?
- Welke zorgen heeft de patiënt nodig? Enkel hygiënische zorgen en het toedienen van bepaalde intraveneuze antibiotica- en chemobehandelingen kunnen we niet toedienen op de verpleegpost.
- Voordeel: doordat de patiënt op afspraak langskomt hoeft hij niet thuis te wachten op de verpleegkundige.
- Eenvoudige handelingen zoals het toedienen van bepaalde medicatie, hygiënische zorg, glycemiemeting of het meten van bepaalde parameters kunnen, indien mogelijk, door mantelzorgers of door andere vertrouwde hulpverleners, zoals bijvoorbeeld gezinszorg of een bekwame helper, overgenomen worden.
- We bekijken de mogelijkheden met de patiënt en diens mantelzorger. Veiligheid staat altijd voorop.
- Voordeel: meer ruimte voor verpleegkundigen om complexe zorg te verlenen
- Vele zorgen dienen in de voormiddag of avond te gebeuren. Wanneer de afdeling overbelast is, verplaatsen we indien mogelijk andere zorgen naar een ander tijdstip zoals de late voormiddag of namiddag.
- Voordeel: vermindering van piekbelasting en efficiëntere zorgverlening
Overbelasting? Prioriteiten stellen a.d.h.v. beslissingsboom
Aan de hand van bovenstaande vragen, zetten we onze verpleeg- en zorgkundigen efficiënter in en verminderen we de druk op onze afdelingen. Alsnog kan een afdeling, tijdelijk, overbelast zijn. We stelden een beslissingsboom op die leidinggevenden helpt prioriteiten te stellen in geval van overbelasting.
Zorgnoodzakelijkheid
Patiënten met een hoge zorgnood zoals palliatieve patiënten of patiënten met een complexe zorg na ziekenhuisontslag krijgen prioriteit.
Gekende patiënten
Om warme thuiszorg te garanderen, is een vertrouwensrelatie met de zorgverlener belangrijk. Daarom geven we, indien mogelijk, prioriteit aan patiënten die in het verleden al door ons verzorgd werden.
Altijd een oplossing
Hoe dan ook, Wit-Gele Kruis Limburg helpt de patiënt actief bij het vinden van een geschikte oplossing, zoals een zelfstandige verpleegkundige of een andere hulpverlener.
Methodische aanpak
We werkten een tool uit waarmee we de drukte objectief in kaart brengen. Zo kunnen we efficiënter plannen en meer patiënten verzorgen.
Wat kan de huisarts doen?
Als huisarts kan je bijdragen aan een efficiënte zorgplanning door:
- Jouw patiënten te informeren over de mogelijkheid van zorg op een verpleegpost.
- Mee te denken over haalbare zorgoplossingen bij beperkte beschikbaarheid.
- Contact op te nemen bij specifieke vragen over de planning van een patiënt.
Vragen en contact
Als huisarts kan je erop rekenen dat we jouw patiënt verder helpen. In welke vorm we die zorg bieden, bekijken we - indien nodig - met jou, de patiënt en diens mantelzorger.
Stuur je patiënt door naar de afdeling in zijn buurt of neem zelf contact op.