

Altijd vertrouwde gezichten
Wat er ook gebeurt, bij het Wit-Gele Kruis is je zorg altijd verzekerd. Een klein team van verpleegkundigen en zorgkundigen staat dag & nacht voor je klaar. Via het elektronisch verpleegdossier zijn je verpleegkundigen steeds op de hoogte van jouw specifieke situatie.
Waar kan je op rekenen?
- Een klein team van vaste verpleegkundigen / zorgkundigen verzorgt je
- Collega’s van hetzelfde zorgteam garanderen de zorg tijdens weekends en feestdagen
- Ook ‘s nachts staat een verpleegkundig nachtteam voor je klaar voor dringende zorgen

Hoe herken je jouw verpleegkundige?
- Krijg je bezoek van een ongekende verpleegkundige? Vraag dan naar zijn of haar Wit-Gele Kruisbadge en identiteitskaart (eID). Meestal dragen onze verpleegkundige hun badge op een zichtbare plaats.
- Jouw verpleegkundige komt in de meeste gevallen met de wagen. Je herkent ze aan de bestickerde witte of zwarte auto’s.
- Jouw verpleegkundige zal een tablet in de hand of in de verpleegtas hebben met jouw Elektronisch Verpleegkundig Dossier (EVD).
- Je verpleegkundige is verplicht je e-ID-kaart bij elk bezoek in te lezen dus het is normaal dat ze jou hiernaar zal vragen. Dat is een bewijs dat de verpleegkundige effectief bij jou is langs geweest. Op deze manier ben je zeker dat de zorgen die we aan de ziekteverzekering factureren, ook effectief gebeurd zijn.
- Een bezoek van een verpleegkundige kan enkel als jij of jouw familie daarom heeft gevraagd.
- Jouw verpleegkundige komt meestal op vaste momenten.
Hoe herken je Wit-Gele Kruis aan de telefoon of via e-mail?
Wees waakzaam voor fraudeurs! Wanneer je een telefoontje of een e-mail ontvangt van het Wit-Gele Kruis, dan betreft dit enkel zorggerelateerde zaken. Een Wit-Gele Kruis medewerker zal nooit vragen naar jouw bankgegevens en nooit vragen om een overschrijving te doen zonder verwijzing naar een concrete factuur van het Wit-Gele Kruis! Wees je hiervan bewust en geef geen info door wanneer iemand je hier telefonisch of via e-mail naar vraagt.
Ontvang je een telefoontje of e-mail en twijfel je aan de authenticiteit ervan? Neem dan rechtstreeks contact op met jouw afdeling. Zij helpen je verder.
Als blijkt dat het niet van het Wit-Gele Kruis kwam, contacteer je best de politie om een klacht in te dienen.
Informatie voor
Overdag
Onze thuisverpleegkundigen staan overdag voor je klaar tussen 7 uur 's morgens en 21 uur 's avonds.
Bij het eerste bezoek bespreken we jouw verzorging en het tijdstip dat we langskomen.
's Nachts
Tussen 21 en 7 uur kan je op ons een beroep doen voor
- palliatieve situaties
- onvoorziene en niet geplande zorgen (valpartij, lossend stomazakje, infuus- of pijnpomp in alarm ...
- tijdelijk of eenmalige geplande zorgen
- bepaalde tijdstipgebonden inspuitingen (bv. Pregnil) die tussen 21 uur en 7 uur moeten worden uitgevoerd
- tijdelijke nachtelijke zorgen bij afwezigheid van de mantelzorger door bv. ziekte of vakantie
Hoe aanvragen?
Van zodra je nood hebt aan nachtverpleging, neem zo snel mogelijk contact op met ons.
Permanentie
Je kan ons 7 dagen op 7, 24 uur op 24 uur telefonisch bereiken voor meer informatie of voor een zorgaanvraag.
Elke werkdag tussen 8 en 16.30 uur kan je terecht bij de afdeling in jouw buurt. Daarna wordt je oproep doorgeschakeld naar ons provinciaal secretariaat in Herentals.
Niet dringende zorgaanvragen worden de volgende dag behandeld door de afdeling in jouw buurt.
Overdag
De thuisverpleegkundigen komen langs tussen 7.30 en 21 uur. In de eerste week maken we samen met jou afspraken rond het tijdstip en de verzorging.
's Nachts
Ons verpleegkundig nachtteam staat klaar voor de volgende zorgvragen:
- nieuwe verpleegkundige aanvragen die dezelfde avond nog moeten opstarten
- geplande nachtzorg zoals medicatie op een bepaald tijdstip (vruchtbaarheidsbehandeling, antibiotica …)
- oproepen van gebruikers die aangesloten zijn op de zorgcentrale
- stomaproblemen in de post-operatieve fase
- extra palliatief bezoek
- hulp bij pijn- en/of voedingspompen
- …
Permanentie
Je kan ons 24 uur per dag bereiken om een zorg aan te vragen of voor andere vragen. Overdag tussen 8 en 16.30 uur kom je terecht bij je afdeling. Daarna wordt je oproep doorgeschakeld naar onze permanentiedienst.
Niet dringende zorgaanvragen worden de eerstvolgende werkdag onmiddellijk behandeld door je afdeling.
Deze regio heeft momenteel geen specifieke regionale informatie ter beschikking.
Voor meer informatie kan je altijd het Wit-Gele Kruis in jouw buurt contacteren.