Voedingstips voor een goede wondheling Voedingstips voor een goede wondheling

Voedingstips voor een goede wondheling

Noortje Segers - Hilde Claessen
Dieetdienst - Stafmedewerker wondzorg Wit-Gele Kruis van Antwerpen
20 juni 2016
6 december 2023
Langer thuis wonen
Wondzorg
Voeding
Zelfzorg

Voeding speelt een belangrijke rol in het herstelproces van een wonde. Voor een goede wondheling heeft je lichaam bijkomende energie en voedingsstoffen zoals eiwitten, mineralen en vitaminen nodig.

Tips

  1. Maak tijd voor de maaltijden en voorzie voldoende vocht.

  2. Eet evenwichtig met voldoende groenten en fruit.

  3. Verdeel de voeding goed over de dag, maak eventueel gebruik van tussenmaaltijden.

  4. Lukt het niet meer om zelf te koken, schakel dan hulp in of laat maaltijden aan huis komen.

  5. Vergeet je stuk vlees/vis niet of vervang het door bijvoorbeeld eieren, linzen of bonen.

  6. Ook melkproducten zijn belangrijk, kies minstens voor 2, liefst 4 porties per dag.

  7. Met calcium verrijkte melkproducten als sojadrink of sojadessert zijn ook rijk aan eiwitten.

  8. Heb je problemen met drinken? Wissel je drankkeuze voldoende af.