Foto verpleegkundige meet bloedsuiker bij patiënt door een prik in de vinger Foto verpleegkundige meet bloedsuiker bij patiënt door een prik in de vinger

Acht tips voor je diabetes type 2 dieet

18 december 2020
6 december 2023
Diabetes
Voeding
Zelfzorg

Je levensstijl aanpassen is vaak een eerste stap in de behandeling van diabetes type 2. En dat is niet altijd even gemakkelijk. Deze 8 tips helpen je om gezond te leven met diabetes type 2.

Tip 1: Kies een gezond eetpatroon dat bij jou past

Er is geen one-size-fits-all-dieet voor mensen met diabetes type 2. Hou rekening met factoren zoals leeftijd, gewoontes, medicatieschema’s of hoe actief je bent. Je hoeft niet per se veel minder te eten. Door anders te eten, bereik je vaak al heel goede resultaten. Sommigen hebben echter wel baat bij een verminderde koolhydraatinname. Bespreek dat met je diëtist. 

Tip 2: Volg geen crash dieet

Strenge diëten waarbij je hele voedingsgroepen mijdt of waarbij je calorieën telt, zijn vaak extreem en hou je moeilijk vol op langere termijn. Bovendien beïnvloeden ze je bloedsuikerspiegel sterk en kunnen ze  bijvoorbeeld hypoglycemie veroorzaken.  

Tip 3: Eet gezond en gevarieerd 

Geen strikt dieet, maar een gezonde, gevarieerde en onbewerkte voeding krijgt de voorkeur. De richtlijnen van de voedingsdriehoek vormen het uitgangspunt voor advies bij diabetes type 2.

Plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden, pitten en plantaardige oliën vormen de basis van je eetpatroon. Je kan ze in beperktere mate aanvullen met dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivel. 

Diabetes type 2

Bij diabetes type 2 heb je een verhoogde suikerwaarde in je bloed. Dit komt door onvoldoende insulineproductie van de pancreas of door het feit dat het lichaam niet goed meer reageert op de werking van insuline (insulineresistentie). 

Foto diabeteseducator toont voedingsdriehoek aan patiënt met diabetes type 2

Tip 4: Verander je eetpatroon in kleine stappen 

Je hoeft niet ineens je hele eetpatroon te veranderen. Richt je op kleine aanpassingen die haalbaar zijn en die je dagelijks volhoudt. Dat blijkt op lange termijn het effectiefst. Vraag jezelf af wat je makkelijk kan veranderen.

Bijvoorbeeld:  

  • zoetstof gebruiken in plaats van suiker 
  • een extra portie groenten eten bij je lunch 
  • water met een smaakje nemen in plaats van frisdrank  

Tip 5: Stel concrete en realistische doelen 

Het helpt om voor jezelf hele concrete en realistische doelen te stellen.

Bijvoorbeeld:  

  • Neem op het werk de trap in plaats van de lift. 
  • Eet dagelijks één stuk fruit bij het ontbijt. 

Tip 6: Beperk favoriete ‘zondes’, maar ban ze niet volledig 

Voedingsmiddelen uit de ‘restgroep’ zijn vooral veel snelle suikers, ongezonde vetten en zout. Ze dragen eigenlijk niets bij aan onze gezondheid. Geniet slechts in beperkte mate, maar ban ze niet volledig. Zo hou je een gezonder eetpatroon langer vol. Vraag jezelf af welke voedingsmiddelen je wilt blijven eten en waarom deze voor jou belangrijk zijn. 

Tip 7: Beweeg voldoende 

Regelmatig bewegen heeft een positief effect op diabetes type 2 omdat het ervoor zorgt dat cellen beter reageren op insuline. Daarnaast verlaagt je cholesterol en bloeddruk en voorkom je overgewicht. Kies niet enkel voor activiteiten in functie van gewichtsverlies of betere glycemiewaarden, maar voor activiteiten die je echt leuk vindt.  

Tip 8: Blijf fruit eten 

Fruit is een belangrijke bron van vezels, vitamines en mineralen en daarom dagelijks aanbevolen. Door de aanwezige vezels, stijgt de glycemie niet zo snel als bijvoorbeeld bij suikers uit een snoepje.

Alle fruitsoorten zijn toegelaten, ook voor personen met diabetes. Sommige soorten zoals bananen, druiven en mango bevatten meer koolhydraten dan andere. Pas voor deze vruchten dus je portie aan. Met vruchtensappen, smoothies en gedroogd fruit let je best op omdat deze vaak een bron zijn van geconcentreerde suikers.