maagklachten, winderigheid, constipatie, darmklachten   maagklachten, winderigheid, constipatie, darmklachten

Hoe winderigheid en constipatie voorkomen?

Monica Kohlbacher
Coördinator dieetdienst Wit-Gele Kruis Limburg
29 april 2016
6 december 2023
Blaas, maag en darmen
Beweging

Constipatie en winderigheid kan je vaak voorkomen door een aangepaste voeding en levensstijl. Als je de oorzaken kent, kan je er makkelijker iets aan doen.

Oorzaken

Winderigheid zorgt vaak voor ongemak. Voedingsmiddelen die gasvorming in de hand werken zijn:

  • koolsoorten
  • uien
  • knoflook
  • champignons
  • groen van prei
  • witte en bruine bonen

Vaak wordt het probleem verholpen door de uitlokkende voedingsmiddelen te vermijden, al verschilt de gevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen van persoon tot persoon.

Ook bij constipatie kan voeding een rol spelen. Ouderen hebben vaker last van constipatie door te weinig beweging of te lage vochtinname.

Constipatie

We spreken over constipatie of verstopping bij moeilijke ontlasting, weinig en harde stoelgang of als je over een langere periode minder dan 1 keer per 3 dagen stoelgang maakt.

Hoe kan je zelf constipatie tegengaan?

1. Vezelrijke voeding

Kies voor een vezelrijke en een gezonde, gevarieerde voeding volgens de actieve voedingsdriehoek. Zet voldoende groenten, fruit en volkorenproducten op je menu. Vezels zijn ballaststoffen, dit wil zeggen stoffen die we niet verteren. Zij schuiven door ons spijsverteringskanaal en houden het proper. Uiteindelijk vormen ze onze stoelgang. Hoe meer we er van eten, hoe groter de hoeveelheid stoelgang.

De werking van vezels kan je vergelijken met een spons: ze slorpen water op en worden zacht. Het is goed om vezelrijk te eten en daarbij voldoende te drinken, want droge vezels zijn harder en schuiven moeilijk in de darmen.

Beginnen met een vezelrijke voeding kan aanleiding geven tot gasvorming en een opgezet gevoel in de buik. Dit is meestal tijdelijk en geen reden om er mee te stoppen. Je kan best langzaam overschakelen op vezelrijke voeding. Ga bijvoorbeeld via lichtbruin brood over naar vezelrijker tot volkoren.

2. Voldoende drinken

Naast een vezelrijke voeding is voldoende vochtinname ook van belang om te zorgen voor een vlotte darmtransit. Drink minimum anderhalve liter water per dag.

3. Lichaamsbeweging

Zorg dat je voldoende beweegt: minimum drie maal per week een halfuur, maar liefst dagelijks een half uur. Tips om meer te bewegen: neem vaker de fiets, neem de trap in plaats van de lift, gun de hond een extra ommetje.

Voedingsmiddelen met een laxerend effect

  • een glas lauw water op nuchtere maag
  • vers sinaasappelsap met pulp voor het ontbijt
  • peperkoek
  • gewelde, gedroogde pruimen
  • verzuurde melkproducten zoals yoghurt en karnemelk