man en vrouw turnen man en vrouw turnen

Mag ik sporten met een hartaandoening?

14 juni 2016
6 december 2023
Revalidatie
Beweging
Hartfalen, bloeddruk en cholesterol

Vroeger kregen patiënten met hartproblemen het advies om zoveel mogelijk te rusten. Nieuwe inzichten toonden echter aan dat snelle revalidatie belangrijk is. En lichaamsbeweging is daar een belangrijk onderdeel van.

Lichaamsbeweging mag

Vandaag wordt een patiënt vanaf zijn opname in het ziekenhuis begeleid door een team dat bestaat uit een revalidatiecardioloog, kinesitherapeut, psycholoog, maatschappelijk assistent, diëtist en ergotherapeut.

Ze begeleiden de patiënt op fysiek, psychologisch en sociaal vlak. Wanneer de patiënt weer thuis is, heeft hij er alle belang bij mee te doen aan een hartrevalidatieprogramma. Het voornaamste onderdeel daarvan is lichaamsbeweging (3 tot 5 keer per week onder medische begeleiding).

Er wordt ook advies gegeven over voeding, omgaan met stress en risicofactoren, en het opnieuw opnemen van beroepsactiviteiten en vrijetijdsbesteding.

Sporten in groep 

Lichaamsbeweging is een middel om het risico op hervallen of complicaties te doen dalen. Na de eerste periode van hartrevalidatie is het aan te raden om door te gaan met lichaamsbeweging.

Je kan oefeningen in groep doen samen met andere hartpatiënten. Hier wordt lichaamsbeweging op een ludieke manier en zonder competitiegeest gestimuleerd. Gespecialiseerde monitoren leiden de sessies en er is medisch toezicht door de aanwezigheid van een cardioloog of arts. 

Individueel sporten                         

Kan je niet naar een hartrevalidatie in groep gaan? Doe dan zelf regelmatig een vorm van lichaamsbeweging, aangepast aan je mogelijkheden. Korte wandelingen of fietstochten zijn rustige bewegingsactiviteiten met een goed effect op de conditie.

Turnoefeningen zijn ook goed, afgewisseld met uithoudingssporten, want uithoudingssporten ontwikkelen en onderhouden de spieren en de gewrichten. Bespreek de gekozen lichaamsbeweging wel altijd met je dokter of cardioloog!

Sport als preventie

Actief blijven is heel belangrijk bij het ouder worden. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat iemand langer fit blijft en zich prettiger voelt. Bewegen heeft een gunstige invloed op de risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

  • De kans op overgewicht vermindert.
  • Er is een gunstig effect op de glucosestofwisseling en op de vetsamenstelling van het bloed.
  • De conditie van hart en bloedvaten verbetert.
  • Er is een gunstig effect op de bloeddruk.
  • De kans op botontkalking vermindert.
  • Bewegen heeft een gunstige invloed op depressie. 

Lichaamsbeweging op maat is een gouden regel voor hartpatiënten