Foto soep koken Foto soep koken

Soep: een bom groenten op je bord

Charlotte Mermans
Diëtiste Wit-Gele Kruis van Antwerpen
11 februari 2024
Leestijd (in minuten)
2 minuten
Voeding

Een handige manier om meer groenten te eten? Een heerlijke kom soep! Je haalt er vocht, vitaminen, mineralen en vezels uit. Soep is veelzijdig: je kan eindeloos variëren met groenten en kruiden.

Je dagelijkse portie groenten 

Wist je dat je dagelijks best twee of meer porties groenten eet? Dat is de aanbeveling van de Hoge Gezondheidsraad. Onderzoek toont aan dat slechts 38% van de Vlamingen voldoet aan deze richtlijn*. Met een lekker kommetje soep breng je meer groenten op je bord.  

Tips

  1. Gebruik minimaal 400 gram groenten per liter water.  

  2. Maak het je gemakkelijk: kook met diepvriesgroenten. Zo hoef je zelf niet te snijden.

  3. Soep is een ideale manier om restjes te verwerken. Gooi geen kleine overschotten weg, maar bewaar ze tijdelijk. Voeg dan alles samen in een gemengde groentensoep.  

  4. Als het kan, kies dan voor seizoensgebonden producten. Dat is beter voor het milieu en voor je portemonnee!  

  5. Je kan soep maken zonder zout. Gebruik dan kruiden zoals basilicum, tijm, gember, komijn, paprikapoeder, rozemarijn, chilipoeder, peterselie … voor de smaak.  

  6. Is er sprake van ondervoeding? Verrijk je soep met extra ingrediënten zoals vlees, een scheutje volle room, kaas, aardappelen, vermicelli of peulvruchten.  

  7. Heb je maag- en darmklachten? Soep op basis van groenten en water is licht verteerbaar.

  8. Kamp je regelmatig met een opgeblazen gevoel? Gebruik dan geen gasvormende voedingsmiddelen zoals ui, look, prei, paprika, spruiten, koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli) en peulvruchten.   

Bronnen:

  •  Voedselconsumptiepeiling Sciensano 2018 (zie * in tekst)
  • gezondleven.be