Gezonde voeding Gezonde voeding

Voedingstips bij diabetes

20 december 2017
6 december 2023
Diabetes
Voeding
Zelfzorg

Op zoek naar concrete voedingstips bij diabetes? Deze tips helpen je op weg.

Ben je op zoek naar algemeen voedingsadvies bij diabetes? Neem dan zeker een kijkje op dit artikel.

Voedingstips

  1. Een evenwichtige maaltijd is een combinatie van aardappelen of pasta/rijst met groenten en vlees/vis/ei of vleesvervanger.

  2. De portie aardappelen mag tot 150g-200g gaan. Ter vervanging kan volkorenpasta of volle rijst (zilvervlies), volkoren quinoa of bulgur en couscous. Witte rijst of pasta verhoogt de bloedsuiker vlugger.

  3. Een ruime portie groenten is aangeraden en alle groenten zijn goed. Groenten kan je beter niet vervangen door vruchtenmoes of compote, ook al maak je ze klaar zonder suiker (vruchten bevatten van nature al suikers). Soep bereid je best zonder bindmiddel (dus geen aardappel, bloem, rijst, vermicelli …) en met vetarme bouillon.

  4. Beperk de portie mager vlees of vis tot 100-150g. Bereidingen met paneermeel (schnitzels, fish sticks, burgers …) zijn niet geschikt.

  5. Als bereidingsvet gebruik je het best vloeibare margarine, arachideolie of olijfolie.

  6. Beperk sausen met te veel bindmiddel (geen roux want die bestaat uit bloem en vetstof). Gebruik bij voorkeur een groentesaus, groentecoulis, Provençaalse saus, ratatouille …

  7. Gezonde desserten zijn: verse fruitsla, melkdessert (vla, yoghurt of platte kaas) met zoetstof of eventueel met een portie vers fruit. Smoothies en fruitsappen bevatten te veel suikers.